Posts by ToH2002

    I am missing an important piece of information in the MIDI parameters manual (yes, I've downloaded the latest version):

    To request the value of a string parameter or extended string parameter(e.g. name of the current profile, performance, slot, ...) I need to send a sysex request (function code 0x43 or 0x47) containing the NRPN address or extended address of that string parameter. The manual shows that apparently the name of the current rig has the address $0001, but the addresses of other strings are nowhere to be found in the manual. The NRPN documentation starts at page 4, but page 0 (the one that apparently contains the rig name) isn't documented anywhere. Neither are the extended 5-byte addresses.

    Has anyone already experimented with different addresses to find out which is which and can share the results?

    Or can Burkhard or another member of the Kemper team help?


    BTW: the MIDI parameter manual seems to need a bit of an overhaul - I just checked the first segment of the SysEx section on "Single parameter change" - it shows an example of changin the stomp 1 mix to 50%, and it first references the address $19 04 in the text, then in the table it shows the address $4A 04, and in the second example (morphing), it shows the address $19 04 in the table. Talk about confusing. Now I looked up the address for module A mix in the NRPN table - and there it shows it should be Address Page 50 - which is $32. Now which one should I believe??? Guess there is a bit of a version history, where examples haven't kept up with the changes in the parameter tables?

    Cheers,

    Torsten

    I need the profile player to use 1-128 midi pc instead of 0-127

    The MIDI communication protocol only allows values between 0 and 127 - 128 needs one digital bit more than is available 😉 - MIDI data needs to fit into 7 bits.

    The only difference is how devices DISPLAY these program changes - underneath the hood, everything is 0..127. Just some devices display their first patch as program 1 and accordingly display program changes in their settings as 1..128. But once the value gets sent through the wire, it's all 0..127. So it's really mostly a question

    I don't have a Profile Player, but my Profiler Stage seems to use the "1..128" display logic: when I assign Program #1 to a rig, I need to send the "raw value" 0 to switch to it. When I send "raw value" 2, it switches to the rig with the assigned program #3 - all consistent with 1..128 display logic.

    I assume the Player works similarly - the manual says that it expects program changes 1..50 to address its slots, so I assume they expect raw data 0..49 to select the 50 slots. And that's how 99.99% of all MIDI controllable devices work - PC 0 selects the first slot...

    Now it's just a question how you get your sending device to send the correct value (how are you controlling the Player?). If your device / software counts 1..128, then it should display "1" and send "0", so to select the first program on the Player, set the command to "1". If your device / software displays program changes 0..127, then you need to tell it to send Program Change 0 to select the first slot.

    It makes no sense to do this at the receiving end - if you added an offset to received program changes, you would in effect lose one value in your program change range - this doesn't really hurt for the Player, since it only has 50 slots to begin with, but with the Stage, this would mess things up dramatically, since using an offset would mean having only 127 values in the 7 bits left. That way, there would be slots you couldn't address within the current bank - this would mess up the whole bank/program logic.

    TL/DR: MIDI program change offset is a DISPLAY thing that needs to be addressed on the side that SENDS the program change. If your program or device uses a 0..127 logic (i.e. sending program change 1 from your device / software selects slot 2 on the Player), you need to either get used to that or (if there's an option for that) change the display logic of your sending device / software so that it displays its program changes in a 1..128 logic...

    Das Behringer-Teil hat aber nur eine XLR-Buchse, keine Kombibuchse. Da muss man sich dann ein eigenes Kabel von Stereoklinke (Kemper Kopfhörer) auf XLR löten.

    Mit den anderen zwei Teilen hast Du eine Kombibuchse, in die Du direkt mit einem Stereoklinkenkabel gehen kannst.

    Damit funktionieren einfache Standardkabel (und ein Adapter von 3.5 auf 6.35 mm, weil der Kemper keine anständige Kopfhörerbuchse hat...)

    Tipp mit dem Passiven Bodypack

    Hier findest Du das passive Teil:

    Fischer Amps Mini Bodypack 2
    Fischer Amps Mini Bodypack 2, passiver Kopfhörer-Regler für InEar-Anwendungen, Neutrik XLR/Klinke Combi Eingang, 3,5mm Stereo Klinke Ausgang, interner schalter…
    www.thomann.de

    Für ein paar Euro weniger gibt's auch eine Kopie from großen T:

    Thomann MB2
    Thomann MB2, passiver Kopfhörer-Regler für InEar-Anwendungen, Neutrik XLR/Klinke Combi Eingang, 3,5mm Stereo Klinke Ausgang, interner schalter für Mono- und…
    www.thomann.de

    Ich benutze selbst die Fischer-Amps Teile, allerdings die aktiven mit Batterien - ich bekomme den gesamten Monitormix vom Mischpult; da braucht's einen Vorverstärker. Bin mit den Teilen super-zufrieden; als primärer Tastenmensch ist mein Aktionsradius eh begrenzt, da brauche ich keine Funke...

    die Lautstärke für den Kopfhörerausgang mit einem Pedal zu steuern

    a) eine direkte Steuerung über ein Expression-Pedal geht nicht; mit etwas Fummelei müsste es allerdings theoretisch möglich sein, die Kopfhörer-Lautstärke mit einem MIDI-Pedal zu steuern. Es gibt jedenfalls laut Dokumentation einen Parameter, mit dem man per NRPN die Kopfhörerlautstärke regeln kann. Allerdings nur eben per NRPN (ziemliche Frickelei mit 4 MIDI-Befehlen hintereinander) - weiß gar nicht, ob es da externe MIDI-Pedale gibt, die das senden können. Also eher theoretisch...

    b) ich finde die Steuerung über ein Pedal eher sinnvoll für dynamische Anpassungen (also laufende Änderungen während des Spielens) - für statische Anpassungen (wie eben die Kopfhörer-Lautstärke) würde ich das nicht verwenden. Auch viel zu viel Gefahr, dass man im Eifer des Gefechts voll aufs Pedal trampelt und sich die Ohren wegbläst...

    Ich empfehle für die Lautstärkeanpassung immer einen passiven Lautstärkeregler, z.B. in einem Bodypack. Da braucht's keinen Kopfhörerverstärker - der Kemper liefert definitiv genug Lautstärke. Ein einfaches Teil wie z.B. das Mini Body Pack von Fischer Amps funktioniert ganz ohne Batterien oder sonstige Stromversorgung, klemmt an Deinem Gürtel und macht leiser und wieder lauter. Super-solide und unproblematisch. Wenn Du ohnehin kabelgebunden arbeiten willst, ist das definitiv eine richtig gute Lösung.

    Was habe ich falsch gemacht?

    den Monitor-Pegel beim Kemper wohl etwas zu hoch gedreht. In einem neuen Setup fängt man doch erst mal mit minimalem Pegel an und dreht dann langsam und vorsichtig auf... Außerdem ist es keine gute Idee, ein Gerät in eine Loop einzustecken, während der Amp angeschaltet ist - beim Einstecken gibt's oft einen Signalsprung; das kann bestialisch knallen, vor allem bei einem Amp ohne Master Volume...

    Grundsätzlich erst mal den Master-Lautstärkeregler am Kemper so einstellen, dass er die Monitor-Lautstärke regelt und sonst nix. Also in der Output-Sektion alle Links deaktivieren außer dem Monitor-Out-Link. Damit regelt der Master-Regler nur den Monitor.

    Den Monitor Output normalerweise auf "Master Mono" einstellen.

    Dann: Master Volume ganz auf Linksanschlag!

    Den Orange-Amp schaltest Du auch bitte erst an, wenn das Kabel vom Monitor Out vom Kemper im Amp Return steckt und der Kemper angeschaltet ist. Einsteck- und Anschaltgeräusche sind nicht wirklich schön für den Amp und können Dir u.U. echt die Ohren wegblasen oder die Endstufe / den Speaker killen.

    Der Orange Crush scheint ja keinen Master-Regler zu haben, also kannst Du da erst mal nichts regeln, also vorsichtig den Amp anschalten und schauen, ob er sich benimmt. Wenn's da schon kracht und brüllt, dann stimmt was insgesamt nicht.

    Wenn sich Dein Amp dann nach dem Anschalten mit dem Kemper im Loop anständig verhält, kannst Du ein paar Anschläge spielen und _vorsichtig_ die Monitor-Lautstärke beim Kemper hochdrehen, solange, bis Du Dich vernünftig hören kannst. Dann hast Du's soweit geschafft ;)

    Der Kemper Player müsste die gleichen Profile laden können wie die "großen" Brüder. Nur nicht alle kompletten Rigs, weil die Anzahl der Effektslots und die Auswahl an Effektmodulen kleiner ist.

    Nun habe ich ein Volume Pedal angeschlossen. Hier gibt es ja verschiedene Einstellungen. Meine Frage ist, wenn ich bei Range in den Plus Bereich gehe (z.B. +3) um beim Solieren mehr power zu haben addiert sich dann das zum output level, sodass dann mein FOH wieder "rot" sieht? Würde das bedeuten, dass ich das Volume Pedal besser in den Negativ Bereich pegele, z.B. auf -3 um dann nur bei Toe Stellung die 100% habe (z.B. für Soli) und den Rhythmus dann mit "zurückgenommenen" Pedal spiele?

    Stimmt, wenn Du in den Kemper-Einstellungen das Volume-Pedal auf positive Werte einstellst, dann addiert das gegenüber dem eingestellten Rig-Pegel noch mal Output.

    Eine Lösung wäre es tatsächlich, das Volumen-Pedal auf negative Werte zu drehen - aber alternativ und m.E. deutlich einfacher könntest Du alles so lassen, wie es ist und so lange den Master-Pegel im Output-Menü anpassen, bis der Tontech auch bei durchgedrücktem Pedal zufrieden ist. Die Diskussion über absolute Pegel finde ich eh recht unsinnig - was bei einem konkreten Gerät -13,5 bedeutet, ist ja oft Voodoo. Einfach mit einem dezenten Pegel anfangen (die -12 beim Master aktivieren und vielleicht den Master noch ein paar dB runterdrehen), maximal Gas geben und den Tontech fragen, ob es genug ist und noch genug Headroom da ist. Dann so lange am Master drehen, bis der Tontech bei maximalem Pegel Deinerseits happy ist. Dann die Einstellung für den Master aufschreiben und jedes Mal wieder reindrehen, wenn Du mit diesem Tontech zu tun hast...

    Den Master-Pegel entkoppelt man ja am besten im Output-Menü vom Master-Drehknopf, damit man nicht aus Versehen die Lautstärke zur P.A. verändert - ich habe den konsequent nur auf den Monitor-Pegel verlinkt; dafür eignet er sich m.E. am besten (oder für den Kopfhörer-Pegel, wenn man keinen Monitor nutzt).

    Can we all just sit down and acknowledge that the Player is NOT supposed to be a full substitute for a Stage or Rack/Toaster Profiler? If you need a full backup / replacement for a Toaster, Rack or Stage, essentially: get a second one! That's the option for the professional making a living from playing live - have a full spare that you can just drop in. No muss, no fuss - all done.

    For everyone else: the Player is just a different beast - mainly focused at being the last element in a pedalboard chain - that's where it excels. And: it can also be used as a stripped down version of the Stage, which will help you when you can get by with a somewhat reduced feature set (no morph, fewer FX slots, fewer effect options). Ideal for going for a quick jam with a friend, a small club gig, etc, when you just want to pack a guitar bag with the Player in it (and you can rely on some FRFR wedge or a clean amp on-site). And I know a number of guitarists who could easily get by with the reduced feature set with the Player as their only piece of on-stage equipment - it all depends on the style you are in.

    Personally, I wouldn't buy the Player as a fallback option for my Stage - for that, I have a far cheaper option that has decent sounds and would allow me to limp through a gig should my Stage fail mid-gig. I wouldn't have the full functionality and sonic space my Stage gives me, but I would get through a typical gig without the audience noticing too badly.

    So I don't really see the Player as a "cheaper backup" option - if you want a full backup, see above; if you need a "just-in-case" backup to somehow get through a gig, get a Pod Go or a Valeton GP-200 for half the price of a Player and save yourself some money for drinks and snacks...

    We are preparing so called "combo" functions for another software version soon. That means, that additional switching functions can be assigned to the two combinations of foot switches 1+2 and 2+3.

    Just to clarify: this "combo" function (as documented in the manual) isn't available in the initial software version?

    Also, can you please clarify: the manual says "switching functions marked with an asterisk [...] change from latching to momentary operation if the button is held for a while" - what does this mean for the "Rig 1...5" function ? Will this then switch to a different rig in the bank while you hold the button and switch back to the current rig when you release? Or is this just an error in the manual...

    Also the manual says "the two combo switches [...] always trigger their assigned functions when these switch combinations are hit, and an automatic change to momentary mode after timeout is supported" - from the first half of the sentence, I assume that the second half should read "change to momentary mode after timeout is NOT supported" - correct?

    Fiepen klingt immer nach Einstreuung bzw. Erdungs-Themen. Unsymmetrischer Anschluss ist da halt anfälliger als symmetrische Kabel.

    Ganz simpler Lösungsansatz: probier mal, den Netzstecker in der Steckdose um 180 Grad umzudrehen. Hilft manchmal bei Einstreuungen.

    Wo geht denn Dein Output hin? Wenn der Empfänger in der Lage ist, mit symmetrischen Signalen umzugehen, dann probier es mit einer symmetrischen Verbindung (XLR-Kabel).

    OK, trying to convert this to plain English:

    When sending data to control the sound of a device like the Kemper via MIDI, you would typically send it via so-called "Control Change" commands. Such a command is made up of two pieces of information (ignoring some of the finer detail like MIDI channel...):

    • a "controller number" - this identifies what parameter you want to change, e.g. the number 7 stands for volume
    • a "controller value" - this is the value you want to set the parameter to

    Both of these allow values from 0 to 127.

    Simple enough: set controller #7 to 64 - means that you set your volume to roughly 50% - OK so far?

    Two problems with this:

    1. there are only 128 controller numbers available - if you have more parameters you want to control, you're SOOL...
    2. with only 128 values per parameter, you can't be very fine-grained in setting your parameters. Setting EQ frequencies with only 128 values is a bit rough...

    The answer to this are so-called NRPNs "non-registered parameter numbers". Non-registered means that every manufacturer can use their own number scheme to allocate numbers to parameters of their device.

    With NRPNs, you have 16384 different controller numbers instead of just 128 - should give us enough to play with. Also, you have values from 0 to 16383 for your parameter values as well - better for setting higher resolution parameters.

    So far, so good - now Kemper can define all their 16000+ parameters and allow us to set them in high resolution. But how to communicate this to the device? The problem is that due to technical restrictions, MIDI can generally only transmit values from 0 to 127 - that's 7 bits (digits of 0 or 1) in digital-speak. To express numbers up to 16383, you need 14 bits - coincidentally, that's exactly two chunks of 7 bits.

    So the funky thing the engineers have come up with is to break up the information into chunks of 7 bits and send them via "classic" control change commands . This means that in order to send a single parameter change via NRPN, you will need to send four control change commands:

    • two to tell the Kemper which parameter you want to change
    • two to tell it what value you want to change it to

    There are specific MIDI commands to do that:

    • First, send two commands to define the parameter number - CC 99 and CC 98
    • Next, use two commands to send the actual value - CC6 and CC38

    Each of these four commands sends part of the overall message; once the last message has been sent, the Kemper will execute the change.

    Now - how to get to the values that you need to send?

    Each of these large numbers from 0 to 16383 needs to be broken up into two parts, the "most significant bits" (MSB - the left half) and the "least significant bits" (LSB - the right half) - a binary number like 00100101001001 is broken up into MSB 0010010 and LSB 1001001. In the decimal world , this would be the number 2377 broken down into MSB 18 and LSB 73. There are tools and websites that help you make that calculation, e.g. the MIDI byte calculator. But you can also calculate the values yourself:

    • MSB: divide the value by 128, keep only the result before the decimal point
    • LSB: subtract MSB*128 from the original value

    Typically, these values need to be sent in the sequence "MSB first, then LSB".

    So, for a specific example, let's try to set the NRPN with the number 1111 to the value 2222. Using the calculator, 1111 breaks down to 8 / 87 and 2222 results in 17 / 46. So the commands to send are (in this sequence)

    • CC99, value 8 (NRPN MSB)
    • CC98, value 87 (NRPN LSB)
    • CC6, value 17 (Data Entry MSB)
    • CC38, value 46 (Data Entry LSB)

    Now your parameter 1111 should be set to 2222 - all done!

    Hope this helps!

    Cheers,

    Torsten

    Der MXR MicroAmp ist im wesentlichen ein Clean Boost - er liefert das gleiche Signal, das reingeht, nur lauter (und zwar viiiel lauter, wenn man ihn voll aufdreht).

    Im Kemper gibt's als vergleichbaren Effekt den "Pure Booster" - der macht auch nur lauter. Allerdings nur maximal um 5 dB - der MXR wohl bis zu 20 dB. Weiß aber nicht, wann man im Kemper wirklich einen 20dB Boost vor dem Amp brauchen sollte - da würde ich zuerst mal am Profile drehen (Gain hoch) oder lieber ein anderes Profile nehmen...

    Alternativ zum ganz cleanen Boost kann man auch stärker "färbende" Pedale vor den Amp klemmen: da gibt's den Treble Booster (lauter und mehr Höhen - klassischer Effekt, um Amps "anzublasen", aber ziemlich grell, wenn man nicht aufpasst) und den Lead Booster, der eine einstellbare Frequenz pushen kann. Ganz gut, wenn man z.B. seinem Lead-Sound etwas Mitten-Boost verpassen will. Oder man nimmt einfach einen Graphic Equalizer; mit dem kann man sowohl das Gesamtsignal pushen als auch einzelne Frequenzbereiche stärker hervorheben.

    Hey there,

    just a quick reminder - the general consensus is to use English as the common language here in the forum. There are language-specific areas (also a french one) in the "Babylon - local language threads" section of the forum, where you are more likely to get support posting in French.

    From automatic translation, I assume that you had this error during the update process with Rig Manager. One thing to try would be to do the update the "traditional way" with a USB stick instead of using the Rig Manager - that may help. If it doesn't please open a support ticket with Kemper: https://www.kemper-amps.com/contact

    I could stick a tweater into my earhole and get a horrible result, but that would be stupid. I am speaking about a normal listening position which may be hard to define and would merit discussion, but what happens at the micro level is not what I would call normal.

    I'm not getting into that "I am right and you are wrong" mode of discussions.

    All I'm saying is that a recording of a mic'ed amp (and that's what a Kemper profiles are to some extent) sounds different than what you hear in the room (normal listening position). An amp that sounds great to you at your listening position may actually sound horrible, with over-the-top high-frequency content (sic!) if you stuck your ear where your microphone is.

    There are different ways of dealing with this - choosing the right mic and position is part of the solution, post-mic equalization another.

    Never dialed up a tone that needed unpleasant, high frequency content to get a good a sound.

    I guess you also didn't put your ears directly in front of a speaker cone (which is where your poor SM 57 sits) while dialing in the tone...

    A tone that sounds nice and pleasant in your ears while you are playing may actually be pretty piercing where your microphone sits.